پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی
عضویت در پارک
برگزاری دوره‌های کارآموزی و پرداخت حقوق به دانشجویان در طرح دستیار فناوری

کارشناس ارتباط با دانشگاه پارک علم و فناوری خراسان تشریح کرد؛

برگزاری دوره‌های کارآموزی و پرداخت حقوق به دانشجویان در طرح دستیار فناوری

- 1402/03/22

کارشناس ارتباط با دانشگاه پارک علم و فناوری خراسان با بیان اینکه طرح دستیار فناوری یک طرح 6 ماهه برای دانشجویان و شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: در این طرح دانشجویان با حضور در شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، مهارت‌های لازم را می‌آموزند و در پایان دوره نیز حق‌الزحمه‌ای به دانشجویان پرداخت می‌شود.

به گزارش پارک علم و فناوری خراسان و به نقل از ایسنا، سعیده محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه با اشاره به جزئیات طرح دستیار فناوری، اظهار کرد: طرح دستیار فناوری یک دوره برای افزایش مهارت‌های دانشجویان در حوزه کسب‌وکار و توسعه فردی است که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راهبری می‌شود، وظیفه هدایت و اطلاع‌رسانی صحیح به دانشجویان برای شرکت در این طرح بر عهده دانشگاه‌هاست و پارک‌های علم و فناوری هم وظیفه هدایت و اطلاع‌رسانی به شرکت‌های دانش‌بنیان را بر عهده دارند.

وی افزود: وظیفه دانشگاه‌ها در این طرح اطلاع‌رسانی، بررسی و تایید دانشجویان براساس آیین‌نامه ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. شرط حضور برای دانشجویان مقاطع تحصیلی در این طرح متفاوت است، به عنوان مثال دانشجویان دوره کارشناسی بعد از ترم 6، دانشجویان کارشناسی ارشد پس از ترم 2 و دانشجویان دکتری هم بعد از ترم 4 می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

کارشناس اداره توسعه مراکز فناوری و ارتباط با دانشگاه پارک علم و فناوری خراسان اضافه کرد: پس از اینکه دانشجویان در سامانه ثبت‌نام می‌کنند، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان هم درخواست‌های خود را در همان سامانه ثبت و پروژه‌های خود را در آن تعریف و سپس برنامه‌های خود را اعلام می‌کنند که برای چه پروژه‌ای، چه دانشجویی با چه تخصص و مقطعی نیاز دارند تا ما بتوانیم بین دانشجویان با شرکت‌ها ارتباط ایجاد کنیم.

محمدیان عنوان کرد: دوره‌های این طرح 6 ماه به طول می‌انجامد و در 300 ساعت برای دانشجویان و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان برگزار می‌شود و بر اساس آن دانشجویان با حضور در شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، با محیط کسب و کار آشنا می‌شوند و مهارت‌های لازم را می‌آموزند. در پایان دوره 6 ماهه نیز بر اساس آیین‌نامه وزارت علوم، حق‌الزحمه‌ای به دانشجویان پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: حق الزحمه برای دانشجویان کارشناسی به ازای هر ماه یک میلیون تومان، دانشجویان کارشناسی ارشد 2 میلیون تومان و برای دانشجویان دوره دکتری نیز 3 میلیون تومان می‌باشد. دانشجویان و شرکت‌های متقاضی می‌توانند تا 26 خردادماه ثبت نام خود را برای حضور در این طرح انجام دهند. سپس درخواست شرکت‌ها بررسی می‌شود و براساس نیازی که اعلام کرده‌اند، جلسات مصاحبه بین شرکت و دانشجو و با حضور نماینده پارک علم و فناوری برگزار می‌شود و در نهایت شرکت‌ها دانشجویان را انتخاب می‌کنند. 

کارشناس اداره توسعه مراکز فناوری و ارتباط با دانشگاه پارک علم و فناوری خراسان افزود: تمامی پیگیری‌های این طرح برای حضور دانشجویان و شرکت‌ها توسط پارک علم و فناوری استان صورت می‌گیرد. زمانی که دانشجویان در این طرح ثبت‌نام کردند، طبق اعلام وزارت علوم، از اول مردادماه سال جاری دوره 6 ماهه خود را آغاز می‌کنند.

محمدیان با بیان اینکه یکی از شروط این است که شرایط دانشجو و شرکت‌ها تا بهمن‌ماه که انتهای طرح است، تغییر نکند، اظهار کرد: یعنی دانشجو تا بهمن‌ماه فارغ‌التحصیل نشود و شرکت‌ها هم براساس آن شرایطی که ارزیابی کردیم، حتما تا بهمن ماه جزو شرکت‌های جاری پارک علم و فناوری به حساب آیند.

وی در خصوص استقبال دانشجویان از طرح دستیار فناوری، خاطرنشان کرد: متاسفانه نسبت به دوره گذشته ثبت ‌نام دانشجویان با استقبال خوبی رو به رو نبوده است و دلیل آن را بیشتر کوتاهی از سمت دانشگاه‌ها نسبت به اطلاع‌رسانی می‌دانیم، زیرا این طرح برای دانشجویان بسیار مهم است و در بازدیدهای دانشجویی که از پارک علم و فناوری انجام می‌شود، همواره تقاضای دانشجویان این بود که بتوانند در شرکت‌ها حضور داشته باشند و دوره کارآموزی را حتی بدون دریافت حق‌الزحمه بگذرانند.

کارشناس اداره توسعه مراکز فناوری و ارتباط با دانشگاه پارک علم و فناوری خراسان ادامه داد: اما علی‌رغم انجام پیگیری و اطلاع‌رسانی از سمت وزارت علوم و مکاتبه‌ای که پارک علم و فناوری با دانشگاه‌های کل کشور داشت، استقبال بسیار کمی رخ داده است. ضمن اینکه محدودیت استانی بودن دانشگاه و پارک در این فراخوان برداشته شده است، اما از سمت دانشگاه‌ها این کم‌لطفی وجود دارد که به دانشجویان اطلاع‌رسانی مناسبی صورت نمی‌گیرد.

محمدیان اضافه کرد: البته از سمت شرکت‌ها استقبال خوب بوده، اما به هر حال فرآیند دو طرفه است و باید دانشجو و شرکت‌ها با هم در این فراخوان شرکت کنند و اگر شرکتی ثبت نام خود را انجام دهد و دانشجویی نباشد که بخواهد در این شرکت فعالیت کند، تقاضای شرکت بدون پاسخ می‌ماند.

وی با بیان اینکه در پایان این طرح، به دانشجویان از سمت وزارت علوم گواهی حضور اعطا می‌شود، گفت: این طرح برای دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم است و دانشگاه‌های آزاد و علوم پزشکی نمی‌توانند در آن شرکت کنند. برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که در استان در حال فعالیت اند و زیرمجموعه پارک علم و فناوری به حساب نمی‌آیند اما تقاضا دارند که در این طرح شرکت کنند نیز تنها شرطی که وجود دارد این است که باید پرداخت حق‌الزحمه به دانشجویان را خودشان تقبل کنند و از سمت پارک‌های علم و فناوری امکان پرداخت این مبلغ وجود ندارد.

کارشناس اداره توسعه مراکز فناوری و ارتباط با دانشگاه پارک علم و فناوری خراسان تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید با اطلاع‌رسانی صحیح، امکان حضور در این طرح را برای دانشجویان خود فراهم کنند تا آنان بتوانند مهارت‌های خود را افزایش دهند و با فضای کسب‌وکار آشنا شوند و صرفا تحصیلات خود را با آموزش مباحث تئوری به پایان نرسانند.


دانلود پیوست خبر سعیده محمدیان سعیده محمدیان